Bernard Arnault i LVMH w centrum konfliktu handlowego UE-Chiny – doniesienia Reuters

Bernard Arnault i LVMH w centrum konfliktu handlowego UE-Chiny – doniesienia Reuters

W 2023 r. na handel międzynarodowy zdecydowało się 90 proc. polskich przedsiębiorców prowadzących sprzedaż na Amazon, co daje wzrost na poziomie 15 punktów procentowych więcej niż w 2022 roku.

Około 70 proc. z nich eksportowało produkty do krajów Unii Europejskiej, generując sprzedaż o wartości ponad 4,3 mld zł. Wśród kategorii produktowych z najwyższymi wynikami znalazły się Dom i kuchnia, Uroda, Odzież oraz Biznes, przemysł i nauka. Najpopularniejszymi kierunkami, podobnie jak rok wcześniej, pozostały Niemcy, Francja, Włochy, Austria oraz Hiszpania. Ponad 55 proc. polskich sprzedawców eksportowało także poza granice EU – najchętniej do Stanów Zjednoczonych.

Czytaj także: Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, Amazon.pl: Kategoria kosmetyczna jest drugą najszybciej rozwijającą się na Amazon

Łączna wartość zagranicznej sprzedaży polskich MŚP na Amazon przekroczyła w 2023 r. poziom 4,7 mld zł.

Najwyższy przychód z międzynarodowej sprzedaży na Amazon osiągnęli w 2023 r. mali i średni przedsiębiorcy z woj. mazowieckiego (ponad 800 mln zł), woj. małopolskiego (ponad 610 mln zł) i woj. wielkopolskiego (ponad 575 mln zł).

MŚP odpowiadają obecnie za 34 proc. całkowitego polskiego handlu zagranicznego, a 77 proc. eksportu polskich MŚP trafia na jednolity rynek UE.

W ciągu 20 lat od wejścia Polski do Unii Europejskiej krajowy eksport towarów i usług wzrósł prawie sześciokrotnie, z 60 mld euro do 350 mld euro. Z badań Amazon – zrealizowanych przez Implement Consulting Group we współpracy z Krajową Izbą Gospodarczą (KIG), firmą GONITO oraz Ipsos – wynika, że mali i średni przedsiębiorcy odpowiadają za ponad 1/3 polskiego handlu zagranicznego (34 proc.). Aż 98 proc. z nich potwierdza, że możliwości międzynarodowej sprzedaży, jakie otwiera jednolity rynek europejski, przynoszą im korzyści – 77 proc. eksportu MŚP odbywa się w jego ramach.

Wiele firm zaczyna rozwijać eksport dzięki współpracy z międzynarodowymi platformami marketplace. W ubiegłym roku do rąk klientów Amazon trafiło ponad 30 mln produktów od polskich MŚP.

By wspierać sprzedawców w rozwijaniu sprzedaży zagranicznej, Amazon implementuje w poszczególnych krajach europejskie programy rozwojowe, dostosowując je do potrzeb lokalnych przedsiębiorców. Inicjatywy takie jak cross-border.pl, projekt stworzony i uruchomiony w 2023 r. przez Krajową Izbę Gospodarczą w partnerstwie z Amazon, odgrywają kluczową rolę w ułatwianiu i promowaniu ekspansji zagranicznej wśród polskich MŚP.

– Rezultaty, jakie uzyskaliśmy w pierwszym roku działalności cross-border.pl, są bardzo obiecujące. Przeszkoliliśmy setki przedsiębiorców i stworzyliśmy kompleksową bazę wiedzy – mówi Anna Zacharjasz, zastępca Dyrektora w Biurze Komunikacji i Rozwoju Biznesu Krajowej Izby Gospodarczej podczas Global Check-in, konferencji o ekspansji zagranicznej. – Coraz większe zainteresowanie międzynarodowym e-handlem wśród MŚP jest dobrą prognozą dla dalszego rozwoju cross-border e-commerce, który staje się motorem gospodarczego wzrostu kraju.

Na Amazon sprzedawcy mogą realizować obsługę zamówień samodzielnie lub korzystać z międzynarodowej sieci dystrybucji. Program Fulfilment by Amazon (FBA) umożliwia im odbiór, outsourcing przechowywania, pakowanie i dostarczanie produktów, jak również obsługę klientów oraz zwrotów. Aby zachęcić MŚP do współpracy marketplace od sierpnia br. wprowadził do 50 proc. zniżki na usługę FBA, a także zwolnienie z prowizji i opłaty abonamentowej przez pierwsze 6 miesięcy od uruchomienia sprzedaży.

Co sądzicie o takim wzroście handlu międzynarodowego polskich przedsiębiorców na Amazon? Jaka jest wasza opinia na temat ekspansji zagranicznej polskich MŚP? Dajcie znać w komentarzach!

#Amazon #handelmiędzynarodowy #MŚP #ekspansjazagraniczna #AmazonFBA #ekommerce

Czytaj dalej

Autor

  • Doświadczona kosmetolog z tytułem magistra, specjalizująca się w pielęgnacji skóry i kosmetologii estetycznej. Z pasją do odkrywania nowoczesnych technologii i metod w branży beauty, nieustannie podnosi swoje kwalifikacje, uczestnicząc w licznych szkoleniach i konferencjach. Autorka wielu artykułów eksperckich, które pomagają kobietom dbać o zdrowie i urodę. Dzięki indywidualnemu podejściu do każdej klientki

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *